Průvodce po Teamplay ve hře QuakeWorld

Taktiky (část Fáze hry) přebrány z interního fóra In Real Lifers, většina taktik a zkušeností sepsána morisem.

Základy

QuakeWorld teamplay není tolik akcí nabitý zážitek, jako duel. Teamplay je ovšem mnohem komplexnější na zvládnutí a pokud se to podaří, je to mnohem bohatší zážitek, než v duelu. Hráč během teamplay velice často nemá žádnou zbraň a musí střílet z boomsticku. Zároveň ale při tom musí myslet na to, kde je ho v mapě potřeba, který předmět by měl sebrat, kdy se objevuje nějaká zbraň. Zvládnutí střílení s boomstickem je mnohem důležitější, než se může na první pohled zdát. Boomstick každým zásahem ubírá 24 jednotek. Proto když na nepřítele naběhnou dva hráči najednou, každý mu zvládne dát tři rány z boomsticku, je to větší poškození, než jeden přímý zásah raketou.

Chyby

Teamplay v QuakeWorldu velmi často závisí na výkonech jedinců, na tom, zda nedělají fatalní chyby, které v okamžiku dají soupeři obrovskou výhodu. Jedna z takových chyb je například zbytečné odevzdání raketometu soupeři. Držení dostatečného počtu raketometů je zásadní měřítko toho, jak dobře na tom který tým je.

Další základní chybou je nechození na Quad. Pokud se váš tým rozhodne bojovat o Quad, je nutné o něj bojovat v co největším počtu, tedy minimálně ve třech lidech. Samozřejmě se jedinec může pokusit o to Quad soupeři ukrást, ale většinou takový hráč nebude mít v nastalé mele u Quadu dlouhou životnost. Proto, pokud se o takovou akci pokusí jeden sólista s jediným týmovým raketometem, většinou o něj přijde a svůj tým tak oslabí.

Další notorické chyby jsou kradení brnění - je potřeba vědět, kdo v týmu brnění skutečně potřebuje a kdo ne, kradení raket (naopak kradení raket a brnění soupeři je velice užitečné), nechození pro zbraně, které se mají objevit a nechození pro balíky se zbraní. Váš spoluhráč většinou v takové situaci usilovně brání zbraň nebo balík se zbraní před útoky nepřítele (což samo o sobě někdy může být až chyba), často pak sám o svou zbraň přijde a nepřítel tak získá výhodu.

Fáze hry

V následujícím textu budou popsány tři hlavní situace, jejichž zvládnutí hraje rozhodující roli v teamplay hrách.

První z nich je začátek hry, přesněji celé dění v první minutě hry. Většinou se dá vývoj hry v prvních 60 sekundách detailně rozepsat do všech možností, jež mohou nastat. Začátek hry je dobré mít zkrátka naprogramován v hlavě a tímto programem se neomylně řídit.

Další kritická situace (ve smyslu rozhodující) je taková, když je váš tým "na koni". To v QuakeWorldu obvykle znamená, že máte v týmu dva až tři raketomety a důležité oblasti v mapě jsou pod kontrolou. V takových situacích je důležité vědět, co v které mapě dělat, aby z toho vyšlo co nejvíce fragů pro váš tým a vaše pozice v mapě se ještě více zlepšila, případně alespoň nezhoršila.

Třetí a poslední kritickou situací je přesný opak předchozí. Váš tým je ten, který je pod tlakem, máte jen jeden nebo žádny raketomet v týmu a soupeř kontroluje důležité oblasti v mapě. Váš tým nesmí v takové situaci propadnout panice, musí se spíše ještě více semknout a bojovat. Důležité je role toho, kdo má v takovou chvíli raketomet a musí vědět, co s ním dělat, aby o něj nepřišel a spíše z jeho držení něco vytěžil.

Fázím, kdy jeden tým ma výraznou převahu ve hře, se říká "maplock". Přesněji toto označení znamená, že má mapu naprosto pod kontrolou. 100% maplock se pak v QW nazývá "sauna". Absolutní sauna se potom nazývá "zápas s Finskem".

Fází, kterou se tento text nezabývá, je průměrný vyrovnaný stav - oba týmy mají přibližně stejné množství hráčů s raketometem a oba drží nějaké pozice v mapě. Tady neexistuje žádný zaručený recept a je tady největší prostor se projevit jako tým a předvést nějakou týmovou hru, neboli teamplay. Uspořádání společného koordinovaného útoku na nějakou důležitou oblast drženou nepřítelem, je jedna z cest, jak se dostat "na koně".

dm3 - The Abandoned Base

Hlavní pozice: ring - hlídá východ z ra-tunnelu, sbírá fragy na enemies co procházejí přes sng-tele
dále ya, ra, quad

začátek hry

zacneme tim, ze pred startem budeme vsichni drzet zaroven +back +left, tim je zaruceno, ze ziskate rl nebo ya a pent v co nejkratsim case. ziskani pentu je zasadni (viz dale). Nasleduje popis toho, ze ktere startovni pozice ma clovek kam vyrazit a co delat.

red-tunnel mega - lg - ya @ 19:40 - rl @ 19:30. duvod proc brat to lg je ten, ze nikdo u nej nemuze byt rychleji. i kdyz je nmy pent, tak je teprve v tunelu od pentu a ten kdo vzal rl by byl sebevrah lozit do vody. co se tyka YA a druhyho rl, zalezi na situaci. pokud prvni rl vzal nmy, tak si hlasime kde s nim je. pokud je u ya, lg manik se ho pokusi sejmout. pokud je u YA i nmy quad, tak tam ale asi to lg odevzdat nepujde a radsi pujde pro druhy RA @ ~19:30. pokud je prvni nmy rl u redu, muze lg zkusit projit red-tunnel a sejmout ho v momentu kdy preskakuje na vzdalenejsi plosinku od vchodu. to je btw jedna z nejobvyklejsich taktik, co delat s lg pri utoku na red. cekam a v momentu jak nmy skace tak ho napichnout..

2x spawn red-tele ring - quad. je dobre si uvedomit, ze brat ring zdrzuje a je rychlejsi obskocit sloup u ringu zprava a jit na quad. napr. pokud nmy vyleze z tele prvni a bere ring, pak kdyz obskocite zprava, muzete ho predbehnout a sebrat mu quad! pokud je nmy rl, pak ho lze zkusit quadem sejmout z ya-high, pokud ne, pak quad bere red, muze se podivat na sng+mega jestli tam neni a jit pro treti rl v 19:00. pokud je nmy rl, ale na bridgi ho quad nevidi, pak sel pravdepodobne bridge-low na tunel na red (to je btw velmi spatna taktika, pze mu hrozi ze potka nmy s bs 0/200) a quad ho zkusi vycihat u redu, resp. vlezt do red-tunel..

lifts pent. if nmy pent, pak se vraci na lifts a snazi se nmy ya pent manika obrat o co nejvic armoru, pripadne za nim jeste vleze do tunelu a pizla ho.. co delat pokud pent dostane reknu niz u ya spawnu.

ya pent. pokud spawnujete ya, pak vas nikdo nemuze predbehnout na pent (pokud jste drzeli +back +left). je zcela neomluvitelne pent z tohoto spawnu neziskat.. mate 2 moznosti. delay pent. vynikajici technika a asi nejlepsi moznost. pent berete na 19:45, presne za 10vterin jste na bridgi (muzete mrknout jestli je gl, ale hlavne rychle na rl) doporucuju si overit na serveru, kde presne se rl spawnuje, pze tam presne musite stat. dalsi moznost je stat na rl-cloveko spawnu a tak si zajistit mir :] pozor na lidi co by mohli skocit od bridge do rl-window.
pokud berete pent okamzite (vyskyt nmy od lifts), pak mega, gl a nyni dve moznosti. if nmy prvni rl a ceka ya 19:40, pak pent jde na window-ya-tele a nekdo dalsi utoci ya. velmi casto tak deflektujete telefrag a pripadne i dostanete jeho rl, pokud je nmy dostatecne lame a vystreli nez projde skrz ya tele.. if teamrl na ya, tak mu ho pent samozrejme necha a jde pro rl 19:30. if nmy rl ale neni na ya, pak pent bere ya 19:40 a jde na rl 19:30.
s timto rl se pak snazime vsichni dostat na druhy quad a spamujeme red exit jak to jen jde. pokud mame i lg, pak lg zkusi cekat u ringu a dostat nmy rl od redu do krizove palby.. bs lamicky pomahaji .. pokud mame delayed pent, a rl na 19:30, pak ma pent jeste 15vterin. okamzite jde prevzit kontrolu nad red. mate jen 5raket!! takze asi rjump od hill, rakety u ring, nebo u redu. proste musite dostat red co bude nekdy kolem 19:10 a quad na 18:55. pokud maji jasnou presilu u quadu, pak uplatnite prvni pravidlo 4v4 v qw "nase rl musi prezit" a utecete se uzdravit k sng red..

rl mozna nejtezsi spawn. rutina je jit pro ya 19:40 a nenechat se jako pica deflektovat od nmy pentu.. nekdy muze byt vyhodnejsi se na ya vysrat a jit pro red. to uz je na skillu kazdeho vyhodnotit situaci (pozice team nmy hracu v mape etc). snazit se ziskat druhy red a druhy quad. pozor na mozny nmy lg ktery se presouva pres hill k redu.

máme maplock

zaklad je red. nikdo neodchazi od redu, aniz by vedel, ze ho nekdo strida (existuji jen velmi drobne odchylky od tohoto klicoveho pravidla). pokud ma nekdo 200/100 bs, tak to neni duvod se sebrat a jit si pro lg/rl. to je naopak velmi dobry duvod zustat u redu a rict si o vystridani a az potom si jit pro treba sng a rl. ok, takze ted kontrolujeme red a quad, ya je predpokladejme nejiste. quad manik ma za ukol po sve ceste zkonstrolovat pent z okna (velmi vrele doporucuju si nacvicit naskoceni do okna a poslani rakety do vody pod sebe a na lifts). kdyz prijde na bridge, kontroluje ze z vody nekouka naky enemy s lg, pokud zahledne, okamzite uhyba zpet na bridge a lamicka discharguje jen sebe.. nacvicit si cisteni rl z high-bridge, dale kontrolni spam do vody smerem k lg (pripadne granatky), dale nacvicit ranu k water-tunel (kdyz mu tam skoci z okna borec s rl). dale nasleduje rutinni spam do ya-box.

borec ktery vzal red a nechava se stridat, odchazi obycejne zkontrolovat sng a brat mega. ring manik posloucha lifts.. no znate to. klasice rozestaveni je staticky manik red, dynamicky manik ring sng, staticky ya + quad manik

jeste drobne k fullstartu: prvni rl bere druhy ya, odchazi k redu, ktery bere. pent bere druhy rl, odchazi pro treti ya 19:20. protoze quad bude zaroven s tretim rl, tak jeden rl manik (obycejne z high-bridge) kontroluje rl pro teammate, muze pripadne i dojit do rl room a podrzet, druhy bere quad a zabezpecuje red. quad nejde huntovat, pze nema co huntovat. nas manik kontroluje bridge a ya, takze je treba podrzet red a sng a nechat se vystridat. je treba na to pamatovat, pze kdyz clovek veme quad, casto se stava, ze propadne huntingu a prenecha klicovou lokaci..

maplock soupeře

Tým je zatlačen na oblast kolem vody, na YA je zbytečné se dostávat, tam to snadno enemy kontroluje z vyvýšené pozice. Je potřeba vědět kdy se spawnuje RL a brát ho, týmoví hráči by měli pomoci odehnat enemy z bridge a vody, zároveň sebrat shaft. Týmový RL jde vodou na pent, bere případně megu, dál jde přes lifts na sng. Pod lifts může číhat enemy. Dát si na to pozor, nebo požádat spoluhráče, aby se tam šel podívat. Týmový lg se vydá středem mapy do ra-tunnelu a pak oba - týmový RL od sng-tele a LG od ra-tunnelu zaútočí na red, asistence dalších hráčů s boomstickem je důležitá, přebírají pack s RL, pokud ho spoluhráč v souboji zanechá.

Klíčové je tedy získat kontrolu nad RA a taky zaútočit na Quad. Nejúčinnější je zaútočit od window i od ya zároveň.

Claustrophobolis (dm2)

Začátek hry

low-rl + low-button vezme (nebo se snazi) RL -> RA-secret -> quad
ra-mega vezme ra+mega, ssg, pak podle situace - ale spis zustane proste na ra-mega a popr pocka na druhe RL-low
big -> quadjump
tele -> high RL ->quad
water, ng -> quadjump

1. minuta - pokud je team quad tak to team quad vykydli za pomoci boomstickaru popr jednim z RL u tele/high RL zajisti tele save napakuje se armorem a jde pro druhe RL na low - tim ubehlo cca 40 sec hry - pak se opet vraci ke quadu a bere druhy quad.

V prvni minute je hlavni zabezpecit WATER-TELE + HI-RL (vycistit od enemy) pokud jsou tyhle lokace zabezpeceny, tak Quader se pokusi zahuntovat u LOW-RL + RA+MH, ale ne za kazdou cenu, aby neztratil zbytecne RL... mel by jit nejlepe pres PATH

Pokud je Enemy Q, tak se pokusit zabezpecit MH + RA + LOW-RL pokud enemy ovlada water,tele a hi-rl...

Pokud low-rl bral enemy, pujde do secretu, je potreba mu skocit do tvare, kdyz z nej bude vylezat - tim se zdrzi a zaroven si sam ubere raketou zdravi

spawn red+mega NEchodi ke quadu, ale zustane na red+mega a bere rl v 19:30. duvod je prosty. mate 200/200 ssg. s timhle kombem mate obrovskou sanci na druhy low rl. stejne tak mate obrovskou sanci, ze schytate quadovanou raketu do ksichtu u Q a druhy low rl je pak loterie. pozor! v 19:40 bude dalsi red na red+mega, ten hlidate teammatovi, pokud ale prijde nmy, pak muzete skocit na red, pizlat se s bs, hlavne at ho nedostane.. pokud neprijde nikdo, pak je advanced taktika otevrit dvere red+mega, nechat si dat 5damage a vzit red na 19:40 a jit na druhy rl.

ya-rox if teammate bere ya a hi-rl, tak vy berete gl+mega, skacete do bigu - ya, tele - rl @ ~ 19:27. mate totiz takhle 150/200 gl. slusna sance na druhy rl, pripadne na vyvrazdeni nmy rl u vody.

low rl mate jen 5 raket!! prvni nasijete do nmy low button. druhou na rjump ke Q. mate 3 rakety!! pokud je souper zakernej a blokuje red-sec dvere, tak mate uz jen 2 rakety (po rj)!! tezka situace, zalezi na tom kde kdo je.. takze dobrat rakety u gl (ktere vam pozorny teammate necha) a jit ohlidat tele. pokud je tele safe a vsichni nmy low, pak jde quad low..

maplock soupeře

stahnout se k low, pokusit se ziskat kontrolu nad jeho spawnama, hlidat ra-mh.
Kdyz dva teammates maji rl a aspon jeden i armor, zautocit:
a) enemy ma quad a jde pres path - tak pres big pokud, umet rj k high-rl pomuze
b) negace podminky u a) - tak utocit pres path/secret nebo jeden path druhy big
u ra-mh na sebe i na tak malem prostoru myslet - otvirat dvirka vedle megy, nebrat bezvyznamne rockets, uz vubec je nenosit enemymu
kdyz je enemyquad u low, blokovat prichod do ra-mega, kdyz quad vyprchava, rushovat ho, pripadne prizvednout lift u sec-ra aby nemohl utect - tohle je treba delat. situace: nmy quad low, vyprchava, my na nej utocime z bigu pres platformy, od ssg a taky z path zvednutym liftem.. nadhera.
jak se tomu branit: quad cisti low (budte velmi opatrni jestli se s quadem odvazite vlezt k red+mega, nebo ne), nmy utoci a hodne pravdepodobne dalsi nmy ceka v red-secret. takze teammate muze pomahat od path a zajistit ze se do secret nikdo nedostane. polomrtvy quad prcha do secretu, namakany teammate ho strida u low proti rushujicim lamickam. div1 klasika.. :)

spawny u ng a tele - rushovat tele
nekolikrat se mi osvedcilo: kdyz vim, ze je otevrene tele a jsem dead, podrzim sipku dozadu a spawnu se, nekolikrat jsem tak ukradl ya a high-rl (njn div5)
rjump z bigu na tele exit = naprosty zaklad protiutoku. je to absolutni nutnost. dalsi teammate muze zkusit rj z bigu na high-rl, dalsi od path.. nicmene utoky jen od vody jsou predem odsouzene k nezdaru. zakladni uspech utoku na quad je koordinovane z bigu pres rjump tele exit a rjump na quad tesne nez bude (ano ano, timing vterin bude klicovy :)

máme maplock

jeden tele/tele-stairs, druhy ng, treti ra-mega timuje low-rl, ctvrty quad-way/gl, pripadne cykli s tim u ng, oba hlavne berou sec-ra quad bere 2. nebo 4. quad jde pohlidat spawn low-rl, kdyz to ma pod kontrolou 3. tak je zpravidla potreba nekde jinde v mape, kde jsou enemies, kdyz nejsou u low (napr. big nebo rushujou tele)

Pokud mame fullstart, tak se musi procistit water-tele + hi-rl. Jeden kempi u vody (casuje si RA) + jeden u TELE (asi nejvetsi prisun fragu po respawnem + zajisteni formalni cesty k hi-rl). Dalsi switchuji tyhle lidi, aby si mohli doplnit armor popripade rakety + zdravi. Kdyz ma prijit Q, tak aspon 2 jsou u Q, dalsi by mel byt u vody a zajistovat tam prichod ke Q. Tak muzou byt ti 2 klidnejsi a soustredi se na prichod z bigu. 4. spoluhrac hlida spawn u tele (muze klidne byt i na schodech a vypomahat spoluhraci co je u vody), kazdopadne nedopustit probehnuti enemyho teleportem u tele-ya (aby nevzal gl+mh nebo hi-rl) Po sebrani Quadu (TEAM Q), se opet vsichni vraci na pozice, jeden k tele, jeden k water a pokud je cisto i u hi-rl, coz by mel zajistit quader, tak muze jit zaquadovat na low-rl + mh+ra, jestlize to tam procisti od enemych s RL, muze tam i zakempit (fragy z respawn fragu + rakety + mh+ra) Jestlize mame zajistene horni i dolni RL, tak protivnici moc sanci uz nemaji(kdyz to nekdo nepodela;) ).

utoky nmy z bigu na high. quad proto kontroluje i big, dava pozor aby neprochazel pres tele-exit od 2xya-big. quad z path obycejne nez vleze k low, strili do buttonu k secret a posila tam raketu/granat, preventivne aby vedel jestli je safe. teammate muze vypomahat ke konci quadu z path a tak zajistovat oporu proti rushujicim nmy proti vyprchanemu quadu, ktery odchazi na secret/nebo path health box - ya

ze zacatku nepredpokladam, ze by se nam podarilo docilit locknuti red+mega, nicmene je dobre si to cvicit. je treba dusledne sledovat hodiny a pocitat si spawn low-rl a k tomu prizpusobit brani redu. napr. vemu low-rl 15:25, jdu k red+mega (nezapomenu pouzit button, aby me neshodil nmy se ssg). vemu red v 15:20, rushuji me nmy, vrazdim, beru red 15:00, mackam button pro dvere, palim raketu na low (odhazuju cekajici nmy kteri maji casto minimalne ya!), beru low v 14:55, vracim se k red+mega. dalsi red je v 14:40 a pak v 14:20, coz bych ale nemusel stihnout, pze rl bude v 14:25. proto NEberu red, ale vezmu ho az tak 7vterin nez bude low-rl a tak si zajistim, ze me po navratu neceka manik 200/100 ssg. ty casy samozrejme neni treba pocitat takhle precizne, je otazka skillu intuitivne vedet, ze red a rl budou skoro ve stejny cas a tak si posunu casovani redu aby mi sedl pro navrat od low-rl. asi jako kdyz v duelu v dm6 clovek delayne red aby ho stihl po navratu od mega..

Castle of the Damned (e1m2)

Začátek hry

Spawn u RL jde pro MH, Spawn u YA bere YA, spawn u MH otevre MH a stoupne si na lekarnicky u vchodu, blokuje prichoziho enemy s RL.
Start jde pro RL nebo kdyz vi z hlasek nebo podle zvuku, ze bylo sebrano, jde pro SSG/GA,
Spawn u GL vezme GL a jde pro YA nebo na Quad.
SNG obvykle nikdo nebere, pamatovat na to.
Spawn u nails bere SSG a GA.
Spawny pobliz Quadu a na crossu berou quad, pripadne boomstickujou quada, ktery, pokud se nikdo nezdrzoval, nic nema, takze chcipne brzo nebo se stahne a bude mit dost starosti s obranou sebe sama.
Quad jde pro YA a pak pro RL.
Pro druhe RL jdou aspon 2 lidi,
Druhy quad je MNOHEM DULEZITEJSI nez prvni.

pokud rl nema jistotu ze mega je safe, pak dela rjump z health u dveri, pripadne skace na health pred mega aby tak mel 200 a ne 150.. pokud spawnujete spikes a jdete pro ssg/ga pak budte pozorni co slysite, muze se totiz stat, ze nikdo nemel rl spawn a manik na startu je pica a nesel pro rl.. krome toho pokud nekdo to rl vzal, tak obycejne vidite hlasku "nekdo rides nekdo's rocket".. pokud tu hlasku nikde nevidite, je dost mozny, ze tam rl jeste je :)

Máme maplock

Jestlize mame fullstart, tim rozumim to, ze mame RL + Q. Kazdopadne procistit lokace YA + GL ROOM, jestlize tyto lokace jsou dostatecne zabezpeceny, tak by clovek s RL mel jit na MH a tam to procistit a zakempit tam do dalsiho Q. Je potreba aby clovek hlidajici YA byl nekym switchovan - nejlepe asi clovek co respawnfraguje v GL-ROOMu nebo. YA + GL-ROOM + QUAD ROOM jsou nejdulezitejsi mistnosti v e1m2, jak kvuli spawnum, tak uz kvuli nejlepsimu armoru v mape + zbrani GL + rakety.

stridat ya, brat rakety u gl a quad zajistuje mega. velmi pochybuju ze by se nam podarilo dosahnout toho, ze bysme drzeli nak pevne i mega, to se proste nestava.. idealne staci, kdyz vime kdy bude mega a chodime si s predstihem pro nej. quad utoci na mega obycejne spamem z crossu, protoze jinak mu hrozi hodne moznych splash damage nemluve o sirokem prostoru a zakernych utocich 3 nmy apod.. je taky fajn vec nekdy napalit quad raketu z crossu na rl, nekdy tim clovek sejme enemy co vzal rl, pripadne hloupe stoji nahore blizko splash damage (granatek k rl z crossu taky nemusi byt od veci). quad kontroluje ga ssg. budte velmi opatrni na pruchod tele od ya, casto tam ceka nmy rl na ga. stejne tak pri cekani na ya opatrne na enemy co vzal gl, spadl k sng a zezadu vam do hlavy hodi granat, pripadne se plizi pod spikes ve vode. mejte prehled o tom kde mame lidi, neni nic horsiho nez kdyz clovek od crossu jde ke quadu a teammate ho odpali od quadu, jenom pze o sobe nevedeli, coz je v e1m2 specialitka

Maplock soupeře

je potreba si zajit pro RL do RL-ROOMu + pro GA a postupne se pripravovat na utok na Q... na Quad se utoci i s pouhym boomstickem, jelikoz misnost je mala, tak hodne lidi dostane splash dmg, tudiz tam moc dlouho nevydrzi a proste porad dokola utocit dokud nebyl Q a pokusit se ho vzit.

Vzit RL + GA a pokusit se ve vice lidech zabrat MH. Tuto misnost je treba za kazdou cenu potom udrzet pokud nemame YA + GL-ROOM jelikoz tam je potrebny MH + pack raket a jinde rakety nenajdeme, pokud nemame GL-ROOM.
Soustredit se na jedno misto a tam agresivne utocit stale dokola vsemi cleny tymu a to treba na YA nebo GL-ROOM a pokusit se vytlacit nebo oslabit soupere. Taky je dobre zkouset ukradnout YA. Uz mnohokrat se mi podarilo ziskat GL nebo RL, sel jsem do vody a odtamtud nepozorovane zautocit opatrne na enemy u YA, aby nevzali armor. Nejlepsi je, kdyz se vam tam podari nepozorovane prijit pod YA, udelat RJ presne na YA, ktery se zrovna respawnul a tak ho ukrast a udelat poradek

rushovat YA, ale rozumne. raket je v e1m2 MALO, takze do 30vterin nema cim strilet a kdyz mu je budem od gl krast tak se muze jit tak leda klouzat..
kdyz rikam rozumne, tak tim myslim to, ze kdyz vime, ze je tam jeden oslabeny nmy rl, tak ho proste rushujeme jaxvina, kdyz maji ale u ya gl 2x rl, tak jim nebudem darovat 30 fragu, ale stahneme se, ziskame naky 2x rl, ssg a sng a jeden utoci rjumpem na ya z vody, dalsi naspeeduje od nailu (ta rychlost utoku je rozhodujici, pze nails jsou slyset jak vime.. a dalsi od Q/gl..

Hlasová komunikace

problem mm3 je ten, ze rusi. napriklad posloucham jaky item vzal souper, kde nekdo delat rj apod a do toho mi nekdo mluvi. takze mm3 by melo slouzit k sdelovani dulezitych veci, ktery v mm2 jsou tezkopadne vyjadritelny (napriklad psani do konzole, ze u sng je temer mrtvy nmy s rl, nebo ze souper ma 2 rl).

do mm3 proto rikame treba "quad za 10" (pokud mozno nehlasime az teprve "quad za 5" pze to uz nikdo nic nestiha, ale s predstihem..), "low za 10" (low = dolni rl. musime se domluvit jak budeme kterym lokacim rikat..), "enemy ma 2 rl", "slaby enemy pent" (slovo enemy vyuzivame obycejne pro soupere s rl nebo lg ne pro lamicku s boomstickem. muze se lisit treba v e1m2, kde jsou sng a gl daleko silnejsi zbrane nez treba v dm3. obecne je slovo enemy oznacenim nekoho koho chceme spolecnyma silama huntovat (temer mrtvy souper s rl..), nebo nekdo kdo ohrozuje nase rl (jsem treba u tele v dm2 s rl a utoci na me enemy od vody..)

mm3 obycejne nepouzivame pro veci ktere jsou videt z mm2 komunikace, mohou vsak nastat docela casto vyjimky i v banalnich vecech. napr. potrebuju rakety a jsem si temer jisty, ze teammate necetl moji 'need' nebo 'report' hlasku a rakety mi sebere. tak si o ne reknu v mm3.. tohle je samozrejme chyba, ale nejsme div1.. ;] casem by se cteni a nekradeni items melo stavat vice samozrejmosti..

stejne tak muzeme mm3 vyjimecne vyuzit, pokud treba v dm3 jsem u window a vim ze kamos je u quadu s rl a slysi me, ale treba nemam jistotu ze to do me neosoli jak vylezu zpoza rohu ke Q (protoze necetl moji coming mm2 hlasku..). tak reknu 'coming window' nebo 'window safe'..

co se ovsem rozhodne nerika v mm3 je report. pokud nmy veme treba quad, tak okamzite reportuju mm2 'nmy quad' a to se musi proste cist a vedet co se ma delat. tzn nepovidame si 'rozprchnete se k low', ale my musime vedet, kde mame hrace a kam muzeme jit, coz se da dosahnout jedine tim, ze lidi hlasi co je safe a ostatni to ctou..