QuakeWorld Guide For Newbies

Viz také:

Poslední aktualizace : 4.1.2010, verze 3.3

Obsah

  1. Úvod
  2. Ukázky
  3. Instalace
  4. Spuštění
  5. Nastavení
  6. Boti
  7. Připojení
  8. Sbírání zkušeností
  9. Taktika
  10. Záznamy her
  11. Sledování zápasů
  12. Komunita
  13. Poděkování

Úvod

Toto je návod pro všechny, kdo chtějí začít hrát hru QuakeWorld. (newbies, někdy taky rookies = začátečníci). Je psán pokud možno co nejstručněji s cílem navést naprostého začátečníka ke správnému zprovoznění, nastavení, hraní a zlepšování se v QuakeWorldu. Měl by pomoci všem, kteří opravdu chtějí proniknout do jedné z nejstarších a nejkrásnějších multiplayerových her, v současnosti z 3d akčních her té nejakčnější. To potvrzuje stále více hráčů, kteří se vracejí třeba od Quake3: Arena, Counter Strike a jiných.

Pro hráče, kteří tento návod již zvládli je tady trochu pokročileší čast, viz QuakeWorld guide for advanced newbies.

QuakeWorld je hra, ve které jde hlavně o

Ukázky

Jak krásná tahle hra je, můžete zjistit hned. Kolem QuakeWorldu vzniká spousta krátkých filmů se záběry těch nejlepších akcí. Za všechny například :

I bez stahování objemnějších videí se můžete přesvědčit, že QuakeWorld prošel od starých dobrých dob DOSu s rozlišením 320x240 grafickým vývojem po mnoha stránkách.

Instalace

QuakeWorld je ryze internetová hra. Proto je pro hraní potřeba mít na jedné straně server - počítač někde v internetu, ke kterému se ostatní hráči připojují. A na straně druhé klient, to je váš počítač s hrou QuakeWorld; samotný program, který vy jako hráči spouštíte, se označuje také jako klient.
Tento návod se bude zabývat výhradně klientem ezQuake. Existuje ale velká spousta dalších klientů. Přímočarý postup k nainstalování současného vybavení pro QuakeWorld je tento:

  1. Volitelné: Opatřit si soubor pak1.pak z originální hry Quake - není nutný, ale bez něj nelze hrát původní mapy jako dm2, dm4 a dm6.
  2. Stáhnout a nainstalovat nQuake standardním způsobem

Spuštění

Jakmile spustíte klienta, bude před vámi buďto úvodní menu, nebo konzole. Do menu se jinak dostáváte stisknutím klávesy Escape. Do konzole se jde klávesou ~ (nalevo od klávesy 1, pod klávesou Escape). Sem se zadávají všechny možné příkazy, nastavení a parametry.

Nastavení

Nevýhoda dřívějších QuakeWorld klientů byla absence nějakých rozumných přednastavených hodnot konfigurace a rovněž chabá menu s nastaveními. To všechno klient ezQuake mění. V menu pod položkou Options na vás čeká vše, co je k pohodlnému hraní QuakeWorldu potřeba. Na poslední záložce, "Config" si pak svou konfiguraci uložíte a ta bude načtena při příštím spuštění klienta.

Pokud nepovažujete základní (default) nastavení klienta za dostatečné (což je dosti nepravděpodobné) a nechcete se sami zatěžovat s nastavováním, můžete použít hotové konfigurační soubory jiných hráčů.

Boti

Jak již bylo řečeno, samotný klient je nám k ničemu, je potřeba mít ještě nějaký server, na kterém hra běží. Abyste si mohli nastavení hry vyzkoušet sami "v klidu doma", bude potřeba pustit vlastní server, což vám ezQuake umožňuje. Ten je totiž ve skutečnosti jak klient, tak i server dohromady.

Počítačového protihráče (takzvaného bota) přidáte do QuakeWorldu následovně. Nejprve je zapotřebí stáhnout mod FrogBot Clan Arena a rozbalit ji do vašeho Quake adresáře do složky fbca. Tedy například C:\Program Files\Quake\fbca

Pokud jste instalovali pomocí nQuake, vše by již mělo být na místě. V nQuake je rovněž spuštění bota jednodušší a postup je vypsán hned po startu v konzoli.

Následující popis je pro tu variantu, kdy jste neinstalovali nQuake, ale boty jste si stáhli a rozbalili sami do složky Quake/fbca.
Po spuštění ezQuake klienta je potřeba do konzole napsat následující příkazy:

disconnect
gamedir fbca
exec configs/duel
...
skill=
impulse 1
addbot

Prvními třemi příkazy se nejprve odpojíte (po spuštění klienta stejně nejste ještě připojeni nikam), nastavíte herní složku na fbca a spustíte server. Dalšími dvěma nastavujete obtížnost na téměř nejlehčí (rozsah je 0 až 20), a posledním příkazem přidáváte jednoho protivníka. Teď můžete začít zkoušet svá nastavení. Pokud chcete zkusit hrát, napište do konzole příkaz ready a spustí se odpočet (zastavit odpočet nebo hru samotnou lze pomocí příkazu break).

Každý zkušenější hráč QW používá několik základních nastavení zjednodušujících hru. Tak například příkaz "enemycolor" nastavuje jednotnou barvu vašich nepřátel (enemies), pro nastavení barev spoluhrářů je teamcolor. Pro jednoduché "nepřátele červeně, přátelé modře". Buďto tyto volby můžete provést v menu, nebo můžete do konzole zadat tyto příkazy:

teamcolor 13 13
enemycolor 4 4

Provedli jste změny nastavení, nezapomeňte je vždy uložit příkazem cfg_save nebo v menu na záložce Config.

Připojení

Připojení na server provedete zapsáním příkazu connect 147.231.20.214 do konzole. Zde uvedená IP adresa 147.231.20.214 je herní server Lamička. Další herní servery jsou:

UPC/Chello
62.24.64.11
XS4All
quake.xs4all.nl:27500 - non-stop Free For All, neboli všichni proti všem řežba
Dybbuk
qw.dybbuk.de:27600
Wargamez
quake.wargamez.dk:27501 quake.wargamez.dk:27502 quake.wargamez.dk:27503

Kompletní seznam všech QuakeWorld serverů se nachází na stránkách QuakeServers.net

Přímo v klientovi je zabudován Server Browser. Dostanete se k němu z menu Multiplayer. Je nejprve potřeba jít na záložku sources, klávesovými šipkami vybrat nějaký zdroj serverů, např. European servers, označit ho klávesou Enter, přejít na záložku Servers a stisknout mezerník. Tím se aktualizuje seznam serverů a jejich stav, servery se seřadí podle pingu.

Pokud už budete na serveru, není nic zbabělého přítomným hráčům hned po pozdravení říct, že jste QW začátečník. Ti by na to měli rozhodně brát ohled a vy byste měli brát ohled ne ně a od začátku se chovat jako hráč QuakeWorldu, tj.

Existuje několik různých modů, které lze hrát - například FFA (Free For All = všichni proti všem), DUEL (neboli 1on1), dále pak týmové hry - například 2on2, 3on3 nebo 4on4. Pokud neznáte mapu, ve které se má hrát a opravdu teprve začínáte, je lepší se do týmových her nezapojovat. I když vám to ostatní nedají ze slušnosti najevo, jen byste kazili jejich hru. Pro začátek jsou tedy ideální FFA nebo DUELy. Na serveru UPC jsou Kombat Teams, což je nejnovější mod pro QW servery. V Kombat Teams nezačínáte hrát hned po připojení na server, ale až všichni hráči napíšou příkaz READY. Server pak sám spustí odpočet a hru.

Nenechte se odradit počátečními neúspěchy!

Pokud vás ostatní poprosí, abyste se připojili jako spectator, chtěji po vás, abyste uvolnili místo hře někomu jinému. Provede se to následujícím příkazem:

observe

Připojíte se tím na server jako spectator (pozorovatel) a můžete sledovat hru ostatních odkudkoliv, i z přímo z pohledu jakéhokoliv hráče. Pokud nevidíte přímo z jeho pohledu (ne 1st person, ale 3rd person) je potřeba nastavit toto: cl_chasecam 1.

Sbírání zkušeností

Profesionální hráči znají nazpaměť každou mapu (úroveň) v QW. Pro začátek stačí zvládnutí těchto map : dm2 (hraje se v ní hlavně 2on2, 3on3, 4on4 a DUELy), dm4 (hlavně DUELy a FFA) a dm6 (DUELy, 2on2 a FFA), ztndm3 (duely, 2on2, FFA) Nejjednodušší na zapamatování jsou mapy dm6, ztndm3 a dm4 (ta je v začátcích nepříjemná pády do lávy :)) a nakonec rozsáhlá DM2.
Dále hojně hrané jsou tyto mapy : aerowalk, ztndm3, endif (duelové mapy), dm3 a e1m2 (teamplay).

Co se vlastně míní naučením / zapamatováním mapy? Musíte přesně znát, kde se ve hře nacházejí brnění (armors - existují tři druhy - green, yellow a red), zbraně (nejdůležitější jsou Rocket Launcher - RL a Lightning Gun - LG, případně Grenade Launcher - GL), náboje (ammo - shells, nails, rockets - pro RL a GL, cells - pro LG) a hlavně powerupy (Quad - zesílení zbraní čtyřnásobně, Pent - nesmrtelnost, Ring - neviditelnost, každý účinkuje 30 vteřin). Postupně se budete učit časovat znovu-objevení (respawny) těhle předmětů. Více o časování se píše tady.

Druhou podstatnou věcí je rychlý pohyb po mapě. S pomocí raket můžete sami sebe "vystřelit" na vyvýšená místa, zvláštním druhem skákání se můžete pohybovat až dvojnásobnou rychlostí a s pomocí dobře mířených raket sobě "pod nohy" můžete svoji rychlost zvýšit až trojnásobně! Více o skocích - jumpech - se píše zde.

Taktika

Základní prvek většiny map překvapivě není zbraň, ale brnění (armor). Například v mapě DM6 je jedno Red Armor (červené, které dává 200 jednotek armoru) a jedno Green Armor (o dost slabší, dává jen 100 jednotek armoru a ty jsou ještě slabší než 100 jednotek Red Armoru, vysvětlení teď není podstatné). Proto se taktika hry v mapě DM6 vždy točí kolem toho, jak co nejvíce udržet pod kontrolou místo, kde se objevuje Red Armor.

Samozřejmě i kdybyste měli sebelepší brnění, tak bez lepší zbraně si také moc nezahrajete. Do boje se tedy dávejte až ve chvíli, kdy máte dost brnění, dostačující zbraň a dost zdraví (i 80 jednotek zdraví může být někdy málo). Dostačující zbraň je RL nebo LG. Pokud nemáte zbraň, armor nebo zdraví, nemá cenu se pouštět do soubojů se silnějším nepřítelem. A pozor na dostatek nábojů :) Abych nezapomněl - podstatný je taky Megahealth (MH), který dává bonusových 100 jednotek zdraví. Ty ale postupně vyprchávají na původní hodnotu.

Tohle je jen základ! Ve skutečnosti platí pro každou mapu úplně jiná taktika. Důležité je při DUELech se snažit co nejvíce znát aktuální polohu nepřítele, odhadovat, jakou zbraň už má, kolik má brnění a zdraví. Pokud zjistíte, že některá z těchto věcí mu chybí, je čas rychle zaútočit! Pokud chybí naopak vám, je třeba se co nejvíce ukrývat nebo aspoň udržovat dostatečný odstup.

Důležité je zvládat každou zbraň. Například Rocket Launcherem si při neopatrném střílení můžete ubrat spoustu zdraví. Pokud nebudete nepříteli mířit spíše pod nohy než na hlavu, těžko něco trefíte. Využívejte splash damage. To je poškození, které raketami můžete udělit, i když nezasáhnete přímo, ale někde v blízkosti nepřítele (země / stěna / v extrémních případech i strop :)).

Záznamy her

Velkou porci zkušeností hráči nabírají sledováním ostatních - a to jednak ze záznamů her a jednak živě (viz dále). Záznamy her, neboli dema (anglicky demos) existují ve formátech QWD, QWZ a MVD. Zpravidla je vám jedno, jaký formát dema sledujete, ale je dobré o nich něco vědět, tj. jak je používat a jak je nahrávat (formát QWZ také vyžaduje jistá nastavení). Dema ve klientovi pouštíte přes položku "Multiplayer" > "Demos" v hlavním menu, ale je nutné mít správně zadán příkaz demo_dir cesta určující složku, kde má klient dema hledat.

QWD
Přirozený formát QuakeWorld dem. Své demo můžete kdykoliv začít nahrávat zadáním příkazu record nazevdema. Demo se začne ukládat do quake\qw\nazevdema.qwd a je ho možné přehrát v jakémkoliv QuakeWorld klientu.
QWZ
Je to QWD demo s kompresí dat. Pokud chcete nahrát QWZ demo, je nejprve nutné nahrát QWD a naopak, pokud chcete QWZ demo přehrát, je nutné ho převést do QWD formátu. K tomu slouží Qizmo. Proxy-program Qizmo můžete stáhnout zde. Aby klient QWZ dema přehrával, je potřeba zadat cestu ke qizmo příkazem qizmo_dir "cesta".
MVD
V tomto moderním formátu dema jsou uloženy pohledy všech hráčů, tedy pokud si demo přehráváte, můžete se libovolně přepínat mezi jednotlivými pohledy a taky se volně pohybovat po mapě. MVD dema je možné nahrávat pouze prostřednictvím serveru. Získat je můžete na serveru příkazy cmd dlist a cmd dl . nebo na internetu na stránkách challenge-tv.com, nebo dema z QhLan4 http://demo.qhlan.org/qhlan4

Sledování zápasů

Sledování velkých zápasů bývalo dříve v QuakeWorldu dřina. V současné době lze přímý přenos zápasů pouštět stejně snadno, jako se pouští internetová rádia a podobně. Hra bude přenášena jako proud MVD přes TCP, což do českého jazyka přeloženo znamená, že můžete libovolně přepínat mezi pohledy hráčů a že hra bude plynulů i na velmi zarušených linkách.

Takže v případě, že se chystá nějaký velký zápas, nebo byste se jenom rádi na nějakou QW hru zrovna podívali, vyberte si ze seznamu na serveru qtv.quakeworld.nu. Vyberete zápas, který chcete sledovat, po stisknutí tlačítka Watch Now bude na váš počítač přenesen soubor s koncovkou qtv. Tento je třeba otevřít pomocí klienta ezQuake.
Pokud jste klienta nainstalovali standardním způsobem, je již k otvírání qtv souborů přednastaven. Pokud ne, lze například qtv soubor myší přetáhnout (drag&drop) na soubor ezquake-gl.exe.

Spustí se klient, po chvíli se načte mapa a vy sledujete vámi vybraný zápas. Chat v takových zápasech bývá zpožděný z důvodu jiné technologie přenosu dat - tohle zpoždění vykompenzuje to, že je hra velice plynulá.

Jestliže se z jakéhokoliv důvodu nedaří otevřít qtv soubor pomocí ezQuake, stačí otevřít soubor pod textovým editorem. V něm je poté adresa ve formátu číslo@ip. Příklad: 25@qw.suomicom.se:28000. V kliento potom stačí zadat příkaz qtvplay <adresa>

Pokud se z nějakého důvodu hra nekoná na serveru s QTV přenosem, nezbývá, než použít ke sledování zápasu trochu složitější Qizmo.

Komunita

Jak jsem již řekl, budeme rádi, když se s českou QuakeWorld komunitou budete scházet na QuakeNetu na kanále #qw.cz..

Zde se nachází České QuakeWorld fórum.

V Česku působí nebo působily klany jako Drastic Collision, Radiant Nails či Lazy Campers - více zde.
Ze zahraničních například Slackers.
Můžete sledovat dění na soutěžích nejvyšší úrovně, například European Quake League nebo NQR.

Stránky píšící o dění na QuakeWorld scéně jsou např. QuakeWorld.nu, spoustu informací o hráčích a klanech se lze dočíst na QuakeWorld Wiki.

K živému sledování zápasů (viz výše) patří rozhodně i živý komentář. K jeho poslechu slouží program Team Speak nebo v současnosti častěji Mumble.
Pokud budete mít problémy s hrou, můžete prohlížet rozsáhlé diskuzní fórum nebo na Quakenetu kanál #quakenet nebo #ezquake.

Poděkování

Pokud jsem pomohl i jen jednomu novému hráči lépe proniknout do světa QuakeWorldu, splnil tenhle návod svůj účel. QuakeWorld má tu nevýhodu, že se v něm vyskytují hlavně zkušení hráči, kteří málokdy mají chuť někomu radit v těžších začátcích. Quake není instantní hra, tedy nelze ji jednoduše nainstalovat, zahrát a zase vymazat. Sami časem poznáte, že Quake je víc než hra :).

Veškeré dotazy, náměty, připomínky, apod.: email.

Děkuji všem lidem, kteří mě postupně vedli světem QuakeWorldu, neboť já jsem teď tyhle cenné zkušenosti mohl předat zase dál. Děkuji hlavně těmto hráčům :
Mozart, Devil, Thorin, Thorr, 123, Goodman, Brain, Avenger, Exi, Rider, Itm, Moris a všem dalším, na které jsem momentálně nerad zapomněl.
JohnNy

Made by JohnNy_cz, aktualizace 3.1 by Jebak
Pozn.: Starší mirrory byly zrušeny, tohle je jediná aktualizovaná verze. Nicméně staré adresy by měly být stále funkční a přesměrovávat sem. Aktualizujte, prosím, všechny možné odkazy na tuto adresu:
http://lc.mysteria.cz/qwguide/